Wizyta u fizjoterapeuty powinna być wpisana w kalendarz wizyt kontrolnych z dzieckiem od pierwszych tygodni po urodzeniu. Zdecydowana większość dzieci nie wymaga żadnej interwencji fizjoterapeutycznej. Wystarczy tylko przekazanie rodzicom przyjaznej rozwojowi maluszka pielęgnacji i przy czynnościach dnia codziennego.
Plastyczność naszego układu nerwowego jest tak dobra, że nawet niedojrzały układ nerwowy szybko adoptuje się w sposób prawidłowy do nowego środowiska i dalszy rozwój psychoruchowy przebiega harmonijnie i bez zakłóceń. Jednak pewna grupa dzieci, która ma trudniejszy start w życie, dzieci urodzone zbyt wcześnie, lub trochę później, dzieci z porodów wielogodzinnych, lub te które właściwie „wskoczyły” w ten świat, dzieci urodzone przez cesarskie cięcie, dzieci urodzone przy pomocy innych metod, powinna na wizycie kontrolnej u fizjoterapeuty pojawić się.
W czasie spotkania również pokazuje rodzicom sposoby obracania dziecka w czasie zabiegów pielęgnacyjnych, jak podnosić i nosić. Omawiam też zabawy adekwatne do wieku dziecka, zabawy i umiejętności, które już powinno mieć opanowane, a które mogą być sytuacją nie do „przejścia” dla dziecka w danym wieku.
Metoda określana często jako metoda neurofizjologiczna, co oznacza że ma podstawy w neurologii połaczonej z prawidłowym rozwojem człowieka oraz ,że nie bazuje na żadnych biernych ruchach, a tylko na aktywnych. Cała terapia stanowi zobrazowanie funkcjonowania mózgu. Nasza motoryka jest ściśle związana z pracą mózgu. Prof Vojta odkrył wzorce ruchowe, będące warunkiem prawidłowej lokomocji człowieka. Każdy z nas ma te wzorce zapisane w ośrodkowym układzie nerwowym, czyli mózgu.
Metoda Vojty od strony wykonania technicznego opiera się na tzw prawidłowym wyzwoleniu stref w określonym kompleksie koordynacyjnym.
Praca ta metoda ma za zadanie uaktywnienie neuromotoryczne pacjenta. W terapii wykorzystujemy ściśle określone pozycje, a do motywacji ruchu korzystamy z 9 stref wyzwalania, czyli punktów na ciele pacjenta. Każda terapia jest dobrana indywidualnie do pacjenta. Każda pozycja, strefy wyzwalania są dobrane indywidualnie.
Terapię prowadzi rodzic w domu po instrukcji danej przez terapeutę. Terapeuta wybiera pozycje i strefę indywidualnie dla każdego pacjenta i uczy rodzica które wzorce cząstkowe z pełnego kompleksu odruchowej lokomocji musi obserwować, aby wiedzieć że ćwiczenie jest wykonywane poprawnie. Spotkania z terapeuta początkowo mogą odbywać się 2 razy w tygodniu, potem raz w tygodniu i rzadziej. Na każdym spotkaniu omawiane są postawy dziecka, zmiany, jeśli dziecko wymaga to zmiana ćwiczenia.
WIEK DZIECKA :
CZĘSTOTLIWOŚĆ ĆWICZEŃ :
Dzieci do pierwszego roku życia
4 x dziennie
(sesja nie dłużej niż 15 minut.)
Dzieci starsze
1 – 3 razy dziennie.